ایدز

آیا آزمایش ایدز باید ناشتا باشد؟

آیا آزمایش ایدز باید ناشتا باشد؟

آیا آزمایش ایدز باید ناشتا باشد؟

آزمایش ایدز، ویروس HIV (ویروس نقص ایمنی انسانی) را در بدن تشخیص می دهد. در این آزمایش بسته به نوع آزمایش آنتی بادی ها، آنتی ژن ها یا مواد ژنتیکی ویروسی بررسی می‌گردد. آزمایش خون HIV در تشخیص عفونت  HIV ، تعیین درمان پزشکی مناسب ، ارزیابی پیشرفت ویروس و  شیوع آن، بسیار مهم است. در این مقاله به این سوال که آیا آزمایش ایدز باید ناشتا باشد؟ پاسخ می‌دهیم.

ویروس ایدز  سلول‌های سیستم ایمنی ( سلول‌هایی که از بدن در برابر عوامل  بیماریزا مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها محافظت می‌کنند) را نابود می‌کند. این ویروس از طریق تماس با خون و یا سایر مایعات بدن فرد مبتلا به عفونت، منتشر می شود. ایدز معمولاً در حین رابطه جنسی و استفاده مشترک از سوزن یا تزریق مواد مخدر منتقل می شود.

ویروس HIV باعث ایدز (سندرم نقص ایمنی اکتسابی) می شود. ایدز خطرناک ترین مرحله عفونت ویروس HIV است. بدون درمان مناسب، ویروس به آرامی سیستم ایمنی را از بین می برد و باعث ایدز می شود. افرادی که HIV دارند به این معنی نیست که مبتلا به ایدز هستند. با داروهای مناسب  ضد HIV ، ممکن است فرد HIV مثبت هرگز به ایدز مبتلا نشود. بنابراین، تشخیص زود هنگام HIV بسیار مهم است تا فرد در صورت ابتلا درمان را شروع کند و سالم بماند.

آیا آزمایش ایدز باید ناشتا باشد؟

آمادگی خاصی جهت انجام آزمایش ایدز لازم نیست. برای انجام این آزمایش نیازی نیست فرد ناشتا باشد. باید توجه داشته باشید که ناشتا نبودن صرفا برای زمانی است که شما فقط آزمایش ایدز دارید. در صورتی که پزشک در نسخه آزمایش شما همزمان با آزمایش ایدز آزمایش‌های دیگری مانند قند و چربی و … را درخواست داده است، شما باید حتما ناشتا باشید.

مصرف بعضی از داروها ممکن است بر جواب آزمایش HIV تاثیر بگذارد. در صورتی که داروی خاصی مصرف می‌کنید قبل از انجام این آزمایش حتما با پزشک خود مشورت کنید.

روش آزمایش خون ایدز چگونه است؟

اگر شما جهت آزمایش اچ آی وی به آزمایشگاه‌های مراکز درمانی مراجعه می‌کنید در طول آزمایش، کارشناش آزمایشگاه نمونه خون را از ورید بازوی شما می گیرد. این روند تا 5 دقیقه طول خواهد کشید. هنگامی که سر سوزن در بازوی شما وارد می شود، ممکن است خیلی کم احساس درد کنید. کارشناس آزمایشگاه پس از گرفتن نمونه خون، چسب زخم بر روی محل نمونه‌گیری قرار می‌دهد.

شما می‌توانید بدون مراجعه به آزمایشگاه توسط کیت‌های خود ارزیابی ایدز از ابتلای خود به ویروس مطلع شوید. در این کیت‌ها از نمونه خون سرانگشت استفاده می‌شود. شما با استفاده از لانست اتوماتیک خود کیت، یک یا دو قطره از خون سرانگشت را داخل چاهک آزمایش می‌ریزید و جواب آزمایش خود را پنج تا پانزده دقیقه بعد مشاهده می‌کنید.

نتایج آزمایش HIV شما به چه معناست؟

جواب آزمایش ایدز شما به صورت منفی یا مثبت گزارش می‌شود. اگر شما مدت‌ها قبل، با افراد آلوده به ویروس تماس داشته اید و احتمال آلودگی می‌دهید، نتیجه منفی شما به این معنی است که در بدن شما ویروس اچ ای وی وجود ندارد. ولی اگر اخیرا (کمتر از 45 روز) با افراد آلوده در تماس بوده اید به دلیل دوره پنجره، لزوما جواب منفی به معنای عدم ابتلای شما به ویروس اچ ای وی نیست و باید بعد از چند هفته مجدد آزمایش را تکرار کنید.

دوره پنجره یا دوره کمون بازه زمانی است، از زمان شروع ابتلای فرد تا زمانی که ما بتوانیم با یکی از روش های تشخیص آزمایشگاهی، ابتلای فرد را به این ویروس تشخیص دهیم. در طی دوره پنجره،  هنوز آنتی ژن و آنتی بادی کافی در بدن وجود ندارد در نتیجه جواب آزمایش بصورت کاذب منفی می‌شود.

در صورتی که شما جواب آزمایش خود را از آزمایشگاه تشخیص طبی دریافت کرده اید، جهت تفسیر جواب آزمایش از پزشک خود کمک بگیرید اما در صورت استفاده از  کیت خودارزیابی ایدز، مشاهده یک خط نشان دهنده جواب منفی و عدم ابتلای شما به ایدز است.در حالی که مشاهده‌ دو خط نشانه مثبت بودن آزمایش است که احتمال دارد شما به ویروس اچ آی وی مبتلا باشید.

منابع

 

 

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *