ایدز

آزمایش HIV Combination چیست ؟

آزمایش HIV Combination چیست؟

 آزمایش HIV Combination  چیست؟

آزمایش HIV Combination یکی از مطمئن ترین آزمایش های تشخیصی HIV است که به طور معمول در آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد. HIV Combination می تواند بصورت همزمان آنتی بادی و آنتی ژن p24 اچ آی وی را تشخیص دهد. اگر اکنون در ذهن خود سوالاتی درباره این نوع  آزمایش ایدز دارید در ادامه این مطلب به پاسخ  سوال آزمایش  HIV Combination چیست ؟ میپردازیم.

این آزمایش را تست ترکیبی ( combination or combo tests ) می نامند زیرا می‌تواند هر دو ماده‌ی آنتی بادی و آنتی ژن ویروس را مورد ارزیابی قرار دهد. آزمایش HIV Combination جزو تست های ” نسل چهارم تشخیص ایدز ” با فناوری پیشرفته تر از نسل های قبلی هستند.

آنتی بادی های HIV توسط بدن انسان در پاسخ به عفونت HIV تولید می شوند. چند هفته پس از ابتلا به ویروس HIV، سیستم ایمنی برخی از اجزای ویروس را شناسایی و شروع به تولید آنتی‌بادی‌های HIV به منظور آسیب رساندن، خنثی کردن یا از بین بردن ویروس می‌کند. این آنتی بادی ها مادام العمر در بدن فرد مبتلا باقی می مانند.

آنتی‌ژن p24 یک پروتئین ساختاری است کهدر سطح کپسید ویروس HIV قرار دارد .قبل از تولید آنتی‌بادی، مقدار زیادی آنتی‌ژن p24 در بدن افرادی که اخیرا به ویروس آلوده شده‌اند تولید می‌شود. این آنتی‌ژن مدت زمان کمتری در بدن باقی می‌ماند (1).

کاربرد آزمایش HIV Combination

با آزمایش HIV Combination می توان آنتی بادی های HIV-1 و HIV-2 و آنتی ژن p24  ویروس HIV-1  را تشخیص داد. از آنجایی که آنتی ژن p24 معمولاً چند روز قبل از آنتی بادی های HIV قابل تشخیص است، آزمایشی که می تواند p24 را شناسایی کند نسبت به آزمایشی که فقط آنتی بادی ها را تشخیص می دهد دوره پنجره کوتاه تری دارد . پس  تست های ترکیبی آنتی ژن/آنتی بادی می توانند HIV را در مرحله حاد ویروس، زودتر از آزمایش هایی که فقط آنتی بادی های HIV را شناسایی می کنند، تشخیص دهند. اگر در نمونه‌ای آنتی ژن p24 ویروس HIV-1 مثبت و آنتی بادی های HIV-1 و HIV-2 نمونه منفی باشد نشان می‌دهد فرد در مرحله حاد بیماری و به تازگی مبتلا گردیده (2،3).

دوره پنجره بازه زمانی است، از زمان شروع ابتلای فرد تا زمانی که ما بتوانیم با یکی از روش های تشخیص آزمایشگاهی، ابتلای فرد را به این ویروس تشخیص دهیم. در طی دوره پنجره،  هنوز آنتی ژن و آنتی بادی کافی وجود ندارد که در آزمایش HIV Combination قابل شناسایی باشد و در نتیجه جواب آزمایش بصورت کاذب منفی میشود.

به سختی می توان دقیق گفت که دوره پنجره برای هر آزمایش و هر شخص چند روز طول می کشد. با این وجود، پزشکان تخمین می زنند که دوره متوسط ​​پنجره برای آزمایش های نسل چهارم 18 روز است در حالی که گاهی این دوره میتواند کمی طولانی تر باشد. 99٪ از افراد آلوده به HIV در 44 روز پس از ابتلا به ویروس قابل شناسایی هستند(1). برخی از منابع توصیه میکنند این آزمایش برای احتیاط بیشتر سه ماهگی نیز تکرار شود.

دقت آزمایش HIV Combination

آزمایشات آزمایشگاهی نسل چهارم بسیار دقیق هستند. معیارهای کلیدی دقت هر آزمایش، میزان حساسیت و اختصاصیت آن تست است. وقتی آزمایشی دارای حساسیت بالا است به این معنی است که احتمال نتایج منفی کاذب کم است و اعلام نتیجه مثبت، واقعاً مثبت است. زمانی که آزمایشی دارای اختصاصیت بالاست به این معنی است  که احتمال نتایج مثبت کاذب کم است و  نتیجه منفی واقعاً منفی است.

اختصاصیت تست ترکیبی (Combination)

اختصاصیت تست ترکیبی برای آنتی ژن P24 و آنتی بادی بر علیه HIV-1 و HIV-2 معادل 99.8% می باشد.

حساسیت تست ترکیبی (Combination)

در P24 معادل 94.2% و در پادتن اچ آی وی نوع یک با دقت 99.6% و با سنجش  آنتی بادی HIV-2 برابر 98.2% دارای حساسیت است. (1،4).

ضرورت انجام آزمایش HIV Combination

تشخیص به موقع و زود هنگام ابتلا به ویروس ایدز به جهت شروع زود هنگام دارو درمانی و همچنین کنترل و پیشگیری از ابتلای سایر افراد، بســیار با اهمیت است.

از چه نمونه‌هایی در آزمایش HIV Combination  استفاده می‌شود؟

از نمونه سرم ، پلاسما، خون کامل مویرگی یا خون کامل وریدی برای انجام این تست استفاده می‌شود. این آزمایش برای غربالگری نوزادان یا برای استفاده با نمونه های خون بند ناف نوزادان برای تشخیص ابتلا به ایدز نوزادان تا 18 ماهگی کاربردی ندارد. همچنین این روش برای غربالگری ایدز اهداکنندگان خون، پلاسما، سلول یا بافت استفاده می‌شود (5).

آزمایش HIV Combination تستی است که فقط در آزمایشگاه انجام می‌شود و این آزمایش یک تست خودارزیابی سریع نیست. اگر شما قصد دارید خود را از نظر بیماری ایدز بصورت محرمانه و بدون مراجعه به آزمایشگاه مورد ارزیابی قرار دهید می‌توانید از کیت‌های خودارزیابی ایدز استفاده کنید.

 

منابع

  1. https://www.aidsmap.com/about-hiv/how-accurate-are-fourth-generation-combination-tests-hiv-diagnosis
  2. https://clinicalinfo.hiv.gov/sites/default/files/glossary/Glossary-English_HIVinfo.pdf
  3. https://stacks.cdc.gov/view/cdc/23447
  4. http://drzahradehghani.ir/ArtDetails.aspx?Id=d8cbc655-79b1-4ef1-98c2-c37d140998e1
  5. https://www.fda.gov/media/86959/download?attachment

 

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 0 میانگین: 0]

یک نظر در “آزمایش HIV Combination چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *