ایدز

انتقال ایدز از طریق عرق بدن

انتقال ایدز از طریق عرق بدن

HIV ویروس به‌وجودآورنده ایدز است که موجب تخریب سلول‌های ایمنی بدن می‌شود. این ویروس توانایی تکثیر در خارج از بدن انسان را نداشته و به‌سرعت غیرفعال می‌شود. عواملی مانند PH و دمای محیط می‌توانند باعث افزایش یا کاهش سرعت تخریب ویروس اچ‌آی‌وی شوند (۱).

شرایط انتقال ویروس HIV

برای انتقال ویروس اچ‌آی‌وی نیاز به شرایط ویژه‌ای است:

ویروس مذکور از راه هوا منتقل نمی‌شود و احتمال انتقال از  طریق مایعات خشک شده در محیط بسیار نادر است. به‌همین خاطر باید یک منبع انسانی آلوده، برای انتقال ویروس وجود داشته باشد.
تعداد ویروس در مایعات فرد مبتلا برای انتقال به فرد سالم، حائز اهمیت است. تعداد ویروس اچ‌آی‌وی موجود در مایعاتی مانند بزاق، عرق، ادرار و مدفوع، کم است و به همین علت، احتمال انتقال بیماری از طریق مایعات گفته‌شده بسیار نادر است.

در یک فرد مبتلا به بیماری ایدز که تحت درمان قرار ندارد، بیشترین تعداد ویروس HIV  در خون، مایع منی، ترشحات واژن و شیر مادر وجود دارد (۳).

برای آلوده شدن افراد به اچ‌آی‌وی، باید ویروس از طریق مایعات بدن فرد آلوده به طور مستقیم با خون یا لایه غشای‌ مخاطی آسیب‌دیده فرد میزبان (لایه غشای مخاطی واژن، رکتوم یا دهان) تماس پیداکند (۲).

مقاله مرتبط: انتقال ایدز از طریق چشم

انتقال ایدز از طریق عرق بدن

تاکنون، موردی از انتقال ایدز از طریق عرق بدن فرد مبتلا، گزارش نشده است. حتی در مواردی که عرق بدن فرد آلوده، وارد چشم یا دهان فرد میزبان شود نیز احتمال انتقال ویروس وجود ندارد (۴). انتقال ایدز از طریق عرق، تنها زمانی می‌تواند اتفاق بیفتد که عرق بدن فرد مبتلا به ایدز با خون وی مخلوط شده باشد.

در یک مطالعه، عرق بدن ۵۷ بیمار مبتلا به ایدز، شامل 31 بیمار در مرحله حاد بیماری و بدون مصرف داروهای ضد ویروس اچ‌آی‌وی و 26 بیمار مبتلا به ایدز مصرف کننده داروهای ضد رتروویروسی و آزمایش HIV RNA منفی، بررسی شد. در این مطالعه، از بیماران خواسته شد مسافتی را پیاده‌روی کرده و در ادامه عرق آزاد شده بر روی قسمت‌هایی از بدن افراد که سالم، بدون خراش و بریدگی بود (برای جلوگیری از مخلوط شدن عرق بدن با خون بیمار) در لوله‌های استریل اپندورف جمع‌آوری شد. با انجام آزمایش PCR  بروی تمام نمونه‌ها، وجود ژنوم ویروس اچ‌آی‌وی بررسی شده و نتایج نشان دادند که هیچ ویروس اچ‌آی‌وی در عرق این افراد وجود نداشته است (۵).

هیچگاه ویروس اچ‌آی‌وی، به‌طورکامل در بدن انسان از بین نمی‌رود اما با تشخیص به‌موقع و مصرف منظم داروهای ضد رتروویروسی می‌توان تعداد ویروس در مایعات بدن را به حدی کاهش داد که دیگر قابل  انتقال به دیگران نباشد.

با توجه به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC)، بیماری ایدز در افرادی که سریعتر از بیماری خود آگاه شده و تحت درمان قرار گرفتند، بهتر از دیگران کنترل شده است. این افراد عوارض جانبی و مقاومت دارویی کمتری نیز تجربه‌ کرده‌اند (۶).

منابع:

  1. https://www.cdc.gov/hiv/basics/hiv-transmission/not-transmitted.html
  2. https://www.atrainceu.com/content/2-transmission-and-infection-control
  3. https://www.hiv.gov/hiv-basics/overview/about-hiv-and-aids/how-is-hiv-transmitted
  4. https://www.thebody.com/article/can-hiv-transmitted-sweat-sweat
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7103743/
  6. https://www.cdc.gov/hiv/basics/livingwithhiv/newly-diagnosed.html

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *